LEDARE 8.9.2022
Det har varit tämligen tyst om kustbanan, den tågbana som vi som bor österut från Borgå tycker att borde dras via Lovisa och Pyttis mot ryska gränsen. Är det så att den just nu, bland annat på grund av kriget som Ryssland för mot Ukraina, inte känns aktuell eller rätt? Det är ju ändå frågan om ett projekt som kostar miljarder, och pengarna behövs på annat håll. I ett pressmeddelande säger SFP:s vice ordförande Henrik Wickström att han hoppas att de nya banprojekt som planeras i Finland bör ses över. Enligt honom har såväl coronapandemin som det pågående kriget i Europa påverkat projekten så att nya konsekvensbedömningar måste göras. Wickström anser att infrastrukturen absolut behöver utvecklas i Finland, men att det inte får ske på bekostnad av den befintliga. Den infrastruktur som redan finns måste upprätthållas. Till exempel borde staten noggrant utvärdera möjligheterna att utveckla banan mellan Helsingfors och Åbo framom att bygga en het ny bana. Då regeringen för en vecka sedan avslutade budgetförhandlingarna gick Svenska folkpartiet ut med förslaget om att Seinäjoki-Kaskö tågbanan tilldelas 3,5 miljoner euro för effektiverat underhåll. När vi talar om infrastruktur kommer vi också in på vägunderhållet. Vi har hur många vägar som helst som ständigt måste ses över. Nyligen fick en vägsträckning i Hindersby ny asfalt och vita kantlinjer. Glädjen på området var förstås stor. Vare sig det handlar om tågbanor som är stora eller små, vägavsnitt som leder miljontals bilar om dagen eller vägar som ringlar sig genom byar, så måste alla få sitt underhåll. Det är lite som med gamla hus, de kräver också ständig tillsyn. De kan byggas ut, men det måste ske med eftertanke och passa in i miljön. Likaså om vi bygger helt nya hus, de ska smälta in bland de gamla. Henrik Wickström jobbar hårt för de västnyländska intressena. Han talar om åtgärder som skulle förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo, mötesplatser som skulle få flera tåg att stanna i Kyrkslätt och Sjundeå och varför inte en ny station i Ingå. Vi som inte har en tågbana alls skulle ju gärna se att staten satsade pengar på att dra en bana som gick från Helsingfors via Borgå, Lovisa och Pyttis till Kotka. Längre än så behövde den inte gå. Motiveringen är att vi knappt ens har bussturer som går så ofta att trakten skulle få den livskraft den behöver. Men det kanske trots allt är utopistiskt att drömma om just denna nya sträckning inom de närmaste tio, tjugo åren. I söndagens Hufvudstadsbladet kunde vi också läsa en intressant artikel om hur kriget påverkat tankarna kring EU:s stomnät av järnvägar. Frågan om en enhetlig rälsbredd för hela EU har skapat rubriker i Finland. Finlands officiella svar är ännu under arbete men vilka förändringar det än blir vill vi inte se östra Finlands ställning försvagad. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Augusti 2024
GDPR
|