LEDARE 15.12.2022 Nya Östis får ofta tips av sina läsare. Ibland är det frågan om nyheter, och då är ingen av dem för liten för att nå över publiceringströskeln. På den totalt lokala nivå som Nya Östis vill hålla sig är det en nyhet så fort som ett företag etablerar sig på vårt spridningsområde, vare sig det gäller ett litet enmansföretag eller ett större med många anställda. Ibland får vi även tips om evenemang eller om personer som läsarna vill veta mer om. Någon har kanske samlat på något specifikt, det kan vara kaffekoppar, miniatyrbilar eller nattlinnen. Utställningen får inte tusentals besökare och inga omnämnanden i vare sig veckotidningar eller större dagstidningar. Men Nya Östis är där och noterar det som sker. Då och då får vi också tips om större nyheter och om saker som kräver grävande journalistik. Då blir det genast lite svårare för redaktionen, eftersom den inte har några anställda som chefredaktören eller övrig redaktionsledning kan befalla genom att säga ”Nu lämnar du allt annat och jobbar bara med den här nyheten”. Även om det kan bli lite svårare och också kräva lite längre tid att få den grävande journalistiken gjord, eller snabba nyheter publicerade, är det inte alls omöjligt för Nya Östis att ibland klara även det. I dag skriver vi de frågor som personaldimensioneringen vid Isnäs daghem har väckt. Artikeln har krävt tid, men så är det med dylika jobb – de måste göras grundligt så att alla berörda parter hörs. Nya Östis har nyligen låtit genomföra sin andra stora läsarundersökning. Den ger oss nu det allmänna vitsordet 8,84 för innehållet. I den första undersökningen fick vi vitsordet 8,90. Ett bra betyg med andra ord. Fortsättningsvis vill våra prenumeranter läsa personintervjuer och om evenemang som har arrangerats i nejden. De vill också ha lokala nyheter och i viss mån kommunalpolitik. Bland drygt trehundra svar var det endast en som ansåg att Nya Östis borde ha en e-tidning. Några önskade sig också, såsom det varit under alla år som NÖ funnits, mer grävande journalistik. Vi svarar på önskemålen så gott vi kan. Läsarundersökningen görs just därför att vi vill lyssna på prenumeranterna och skapa en sådan produkt som de vill ha. I undersökningen tog vi också fasta på hur många som läser annonserna i vår tidning och vilka andra tidningar NÖ-prenumeranterna beställer. Svaren visar att Nya Östis är större än många kanske kan ana och att annonserna verkligen studeras grundligt. I dessa tider då brevinkasten och postlådorna svämmar över av gratisreklam, hos dem som tar emot sådan, finns det skäl att fundera om det ändå lönar sig att satsa på det totalt lokala. Handla lokalt, annonsera lokalt – då stannar de viktiga intäkterna på det område där du lever ditt lokala liv. Vi tackar för visat förtroende och fortsätter jobba för bygden. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Augusti 2024
GDPR
|