LEDARE 11.8.2022
Tisdagen den 16 augusti är det åter dags för skolstart i Lovisanejden. Det är en spännande och för de flesta även en glad dag att se fram emot. Men för många innebär dagen också en gnavande oro. Hur ska jag orka med alla prestationskrav? Mobbningen som jag blev utsatt för läsåret innan, fortsätter den? Det här upplevs inte bara av barn och unga, även en del vuxna som jobbar i skolorna kan bära på samma känslor. Något annat som skapar osäkerhetskänslor och oro är bristen på behöriga lärare. Inger Damlin som är förbundsordförande för Finlands svenska lärarförbund, FSL, säger att det är ovanligt många skolor som de sista dagarna inför skolstarten desperat ropat efter personal. De här ropen är inte på något vis regionala utan hörs från alla delar av Svenskfinland. Damlin tillägger att förbundet dessutom har noll koll på tillgången av lärare. ”Vi har ingen aning om det finns tillräckligt med utbildade lärare eller om de med rätt utbildning ens jobbar i lärarbranschen. Vi har ingen regelbunden prognostisering, utan vi står plötsligt och oväntat inför ett brett rop på lärarkraften” skriver hon på förbundets webbplats. Planerna på ett lärarregister, ett prognostiseringsinstrument, måste rulla vidare för jämlikhetens skull och för kvalitetens skull. Alla har rätt till en behörig lärare. Särskilt svårt har det visat sig vara att värva behöriga matematiklärare. I dagens gymnasiestudier är matematiken ett vägande ämne. Damlin säger att allt fler studerande väljer den långa matematiken som har många kurser. Kombineras den utvecklingen med matematiklärarbristen är det ingen munter vardag lärarna möter. Utbildningen i vårt land står alltså inför stora utmaningar, inte minst inom de svenskspråkiga skolorna. Det här i kombination med att läraryrket numera inte känns lika attraktivt som förr, och att lönen borde höjas rejält, bidrar till att marken börjar skaka under hela det fundament som utbildningssystemet utgör. Varje lärare behöver enligt utbildningsstyrelsen i dag också grundläggande kunskaper om sociala medier, eftersom de utgör en central del av kommunikations- och samarbetskulturen. Unga tillbringar mycket tid på sociala medier, och för de vuxna gäller det att hänga med i utvecklingen. Skolan ska vara en trygg plats för alla, såväl för vuxna som för barn. Det handlar om att ingen mobbning får förekomma, vare sig via nätet eller ute på skolgården. Men trygghet innebär också visshet om att på alla nivåer, från småbarnspedagogik, via förskolan och genom den grundläggande utbildningen vidare till andra stadiet och eventuella högskolestudier, faktiskt få den utbildning som ska bära människan framåt i livet. Vi önskar alla en riktigt god start på det nya läsåret. Låt oss ta hand om varandra. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2024
GDPR
|