Ledare 18.4.2024
Östbanan har nyligen varit på tapeten i Lovisaregionen och det här i mindre positiva tonarter. De som bor på områden som tågbanan planeras gå över och framförallt de vars hem hotas är förtvivlade. Måste de överge ett kärt hem som kanske varit i släktens ägo i generationer för byggandet av en ny järnväg österut? I det här fallet går det knappast att kalla den uppgivna reaktionen för ”Nimby”, vilket är ett namn för frasen ”Not in my backyard” (i översättning ”Inte på min bakgård”). Det vill säga invånares opposition för projekt som byggs intill det egna boendet – men gärna får byggas på andra platser. För vem är beredd att offra hem och hus för att få ett tåg susande förbi i 300 kilometer i timmen. Att tågen varken planeras stanna i Lovisa eller i Lappträsk gör inte saken bättre. Enligt planerna ska östbanan, vilken förväntas kosta 1,6 och 3 miljarder euro, gå genom Vanda, Tusby, Kervo, Sibbo, Borgå, Lovisa, Mörskom, Lappträsk och Kouvola. Enbart kostnaderna för planering av projektet förväntas vara omkring 15 miljoner euro. Huvudstudien utförs av bolaget Ramboll Finland. Östbanans planeringsdirektör Minna Weurlander säger i en intervju för Yle att östbanan är planerad så att tågen ska kunna gå i 300 kilometer i timmens hastighet. Därför ska den planerade dragningen vara så rak som möjligt. I Forsby, på linjen Lappträsk-Mörskom, finns det två hittills likvärdiga banalternativ. Valet ska göras på grundval av en miljökonsekvensbedömning som görs i slutet av 2025. Omkring två miljoner finländare bor i det område som berörs av östbanan och Borgå ansluts därmed till järnvägsnätet. I Lovisaregionen ser situationen som redan nämnts mycket annorlunda ut med inga planerade tågstationer. Det hade varit en möjlighet om dragningen gått till Kotka och inte till Kouvola som det nu är planerat. Kouvola är aktuellt eftersom banan där kan förgrenas till de nuvarande banorna i Savolax och Karelen. I önskemål från både Lovisa och Lappträsk har Forsby nämnts som en möjlig plats för en station. I fall det vore möjligt kunde en Forsbystation åtminstone ge ett litet plåster för de sår banbygget innebär för de berörda invånarna. Än så länge är östbanan i en planeringsfas som ska pågå till 2030-talet. Trafiken på den eventuella tågbanan förväntas starta först i slutet av 2030-talet. Om östbanan blir av enligt aktuella planer skulle den med nuvarande tåg minska restiden från Helsingfors till Kouvola med en femtedel. Restiden mellan Borgå och Helsingfors skulle förkortas till cirka en halvtimme då nuvarande bussar ersätts av tåg. För invånare i Lovisa- och Lappträskregionen innebär det här bilfärder fram och tillbaka till närmaste station, vilket varken är miljövänligt eller särskilt motiverande för dem som berörs av själva banbygget. (Marit Björkbacka/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Augusti 2024
GDPR
|