ÖSTNYLAND Östra Nyland har under flera årtionden eftersträvat tågförbindelse till regionen. Frågan om tågförbindelse är av stor strategisk betydelse eftersom orter och regioner med tågförbindelse tillåts växa och utvecklas på ett helt annat sätt än de regioner som inte har denna förbindelse. Klimatpolitiska målsättningar förutsätter klimatvänliga transportlösningar.
- Trafik- och kommunikationsminister Anne Berner har under diskussioner i riksdagen bekräftat att ministeriet under hösten gör en utredning om en tågbana från Helsingfors-Vanda flygfält via Borgå och Kouvola österut till S:t Petersburg, säger riksdagsledamot Mikaela Nylander. Eftersom ministeriet utreder östbanan på allvar måste vi i regionen delta och internt diskutera hur vi ställer oss till denna nya linjedragning som inte går via Lovisa. Linjedragningen Borgå-Lovisa-Kotka, som man i årtionden arbetat för, har inte vunnit lika stort gehör som linjedragningen Borgå-Kouvola nu ser ut att göra på nationell nivå. Det är också viktigt för alla i östra Nyland att föra diskussion med Nylands landskapsförbund om framtida linjedragningar för järnvägstrafik som gagnar östra Nyland, anser Nylander. - Vi ska delta också i denna utredning. Det är viktigt att minnas att en utredning inte ännu innebär konkreta satsningar. Kommande regering blir tvungen att prioritera mellan flera stora järnvägsprojekt. Utredningen som ministeriet nu startar sätter stor press på att vidareutveckla alternativet Borgå-Lovisa-Kotka. Det är upp till kommunerna och andra aktörer att göra en motsvarande utredning.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
November 2023
GDPR
|