LEDARE 28.4.2022
Det krävs mod att vara annorlunda, att gå mot strömmen och att inte göra såsom alla andra har gjort eller gör. Det här modet hade ett gäng entusiaster våren 2015 i Lovisa. Den sjätte mars grundades Understödsföreningen för Nya Östis, och den 28 april – exakt på dagen i dag för sju år sedan – kom det första numret av Lovisanejdens lokaltidning ut. Det var inget ändå inget lätt projekt som gänget hade gett sig in på. Under en relativt kort tid behövde stora beslut fattas. Var skulle tidningen tryckas och hur skulle den distribueras? Att skaffa ett prenumerationssystem var ett måste. Någon skulle sälja och boka annonser, någon sköta faktureringen. Sidbottnar med återkommande grafiska element skulle skapas. Med både tur och skicklighet hittade tidningens första chefredaktör Kim Wahlroos alla de personer han behövde för att ro projektet i land. Den som är annorlunda, som avviker från mängden, blir ofta ifrågasatt och får utstå allt från försynt höjda ögonbryn till indirekta hån. Så var det också för gänget som startade Nya Östis. Olika experter inom mediabranschen trodde att tidningen skulle överleva högst ett år. Men hur gick det? Sju år senare finns Nya Östis kvar. Tidningen lever och mår bra. Läsarna vill ha den lokala produkten. För en liten understödsförening innebär det stora utmaningar att skapa de förutsättningar som behövs för att en lokaltidning ska komma ut en gång i veckan. Men det finns också klara fördelar med att ha en förening som utgivare. Redaktionen har frihet att skriva om nästan vad som helst, till exempel om nystartade företag, utan att stämplas för att ge gratis textreklam. De senaste åren har varit tuffa och turbulenta inom mediabranschen. Samarbetsförhandlingarnas tid verkar för tillfället vara förbi och nu görs satsningar inom såväl större tidningshus som på lokal nivå. Allt fler har börjat inse att lokalt material är unikt. De stora nyheterna, både internationella och nationella, känns ganska fort som main stream. Har vi läst en nyhet vill vi inte se samma upprepas överallt. Lokalt material hittar vi bara i lokaltidningarna. Nya Östis uppmärksammades hösten 2021 av Tampereen yliopisto som ville få en föreläsning om tidningens koncept. Fokus skulle ligga på det lokala och hur vi fått så bra interaktion med läsarna. Under det senaste året har vi kunnat se att Nya Östis koncept anammas av allt fler. Andra tidningar har också börjat skriva om företag. Redaktionerna kontaktar föreningar och organisationer för att via dem hitta samarbetspartners och få in tips om nyheter och lokalt material. Hårt arbete ligger bakom vartenda nummer av Nya Östis. Vi kanske inte alltid är först med de stora nyheterna, men det finns gånger då även lilla Nya Östis levererat scoop. Så här har vi för avsikt att fortsätta, med vårt koncept som kanske inte längre är unikt men som visat sig vara framgångsrikt. Vi höjer i dag en skål för oss själva och tackar alla som läser Nya Östis, som prenumererar på och som annonserar i tidningen. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Januari 2025
GDPR
|