LEDARE 20.7.2023 Två veckor och tre dagar återstår av bostadsmässan i Lovisa. Reaktionerna och omdömena om den har överlag varit positiva. Köerna till en del restauranger och cafeterior i centrum har varit långa, medan andra fått kämpa lite extra för att kunderna ska hitta dem. Det är svårt att veta exakt hur många mässbesökare som bara ser P-platsen vid Direktörsvägen utanför staden och därifrån färdas med buss genom centrum för att sedan tillbringa sin Lovisatid på mässområdet. Tar de sedan bussen tillbaka till P-platsen och åker hem, utan att ha upplevt något i stadens centrum eller besökt västra stranden av viken? Då mässan marknadsfördes fanns det stora planer på att fylla Lovisa torg med försäljare. Torget skulle sjuda av liv så att mässbesökarna som kom med bussen från P-platsen utanför staden inte kunde låta bli att hoppa av där för att bekanta sig med utbudet. Strandparken på västra stranden av viken och sandplanen intill svenska skolcentret förväntades fyllas av försäljare. Vi såg framför oss en strid ström av mässbesökare som skulle vandra längs gångbron till och från mässområdet. Men sandplanen förblev nästan öde och tom. Inga försäljare etablerade sig i Strandparken. På torget finns de försäljare som även annars hade funnits där en vanlig sommar, men inte så många nya. Reglerna för biljettköp och användning av gångbron överraskade också många. Lyckligtvis finns det ännu lite tid att tänka om. Frivilliga aktiva har delat ut broschyrer vid busshållplatsen utanför mässområdet och tipsat besökare om att de kan kliva av bussen på torget för att uppleva centrum, och sedan åter hoppa på bussen för att komma till bilen på P-platsen. Det har visat sig att flera av dem som fått broschyrerna inte hade en aning om att stoppet vid torget var möjligt. Nu sprids information om det här också via Facebook och det är bra. Lovisa stad har visat god vilja för företagare som varit besvikna då antalet kunder var väldigt lågt den första veckan i närheten av gångbrons port. En del av dem har fått ny plats i Strandparken och gläder sig stort över chansen till intäkter där. En stor utmaning har varit hur och var och på vilket sätt företagarna ska marknadsföra sig inför mässan. Lokaltidningarna når mest lokala invånare, att trycka broschyrer är dyrt och att distribuera av dem via rätta kanaler är inte lätt. Att annonsera i veckotidningar, tv eller radio är också fruktansvärt dyrt för småföretag. Då återstår Facebook och Instagram, men flödet där är enormt och ibland ser användaren informationen för sent. Det är därför viktigt att vi alla tillsammans hamrar på marknadsföringstrumman under den tid vi har kvar tills mässportarna stänger. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Augusti 2024
GDPR
|