LEDARE 9.2.2023
Det dröjde länge innan två insändarskribenter fick svar på frågor det hade ställt via Nya Östis insändarspalt. Men nu kom svaret äntligen och vi tackar för det. Allting fick sin början då Nya Östis i slutet av september intervjuade Stefan Baumgartner. Han hade fått nog av att funktionshindrade inte längre kunde få taxiskjutsar lika smidigt som tidigare. När taxibolaget Taxi Helsinki efter konkurrensutsättning från den första september tog över förmedlingen av de dessa uppstod problem. Sedan dess har Stefan Baumgartner intervjuats också av andra tidningar och av Yle. Han har dessutom skrivit flera insändare som publicerats i Nya Östis. Nyligen ställde även Maria Slangus frågor som gäller denna serviceform. ”Det vore rimligt att inte bara Stefan Baumgartner utan alla vi invånare i Lovisa skulle få veta hur staden har ordnat det. Färdtjänsten borde väl kunna ordnas på ett fungerande sätt åtminstone nu då social- och hälsovården sköts av Östra Nylands välfärdsområde”, skriver Slangus. Under hösten var tystnaden total. Då borde Lovisa stad, kanske grundtryggheten i första hand, ha läst Nya Östis och svarat på Baumgartners frågor. Efter årsskiftet flyttades ansvaret för servicen till Östra Nylands välfärdsområde, och i dag får vi äntligen svar i insändarform av Max Lönnqvist som är välfärdsområdets direktör. Flödet av nyheter och åsiktsyttringar i olika medier är enormt i dag, så en viss förståelse kan vi ha för att svaret dröjde. Men dryga tre månader är ändå en ganska lång tid. Möjligtvis började det röra på sig i kulisserna efter att Nya Östis den 28 januari på nytt hade länkat till septemberartikeln på Facebook, och ställt frågan där i samband med inlägget. Finns det någon i ansvarsposition som kan svara på Baumgartners och Slangus frågor, undrade vi. Kanske det är så att vi måste börja använda sociala medier för att nå ut med våra frågor. Ett annat alternativ är att mejla insändarna till de personer som borde svara. Det här med kommunikation är inte alltid lätt, men det är oerhört viktigt att den som frågar får svar. Får du inget svar på till exempel ett mejl börjar du undra om det alls gått fram. Energi går åt till att fundera på saken och snart skickar du ett mejl till och frågar om det första kommit fram. Får du inte svar den gången heller är det inte konstigt om du känner dig nonchalerad. Den du vill nå anser att dina frågor inte är viktiga. Nya Östis har också i andra sammanhang, till exempel via korta nyhetsartiklar, bett om svar på frågor av bland annat stadens tjänstemän. I synnerhet då som vi inte har fått svar på mejl som vi har skickat. Sorgligt sällan har dessa upprop lett till reaktioner hos dem som borde ha svarat. Inom den kommunala förvaltningen lär en svarstid på två veckor vara acceptabel. Är frågan svår att reda ut kanske dessa veckor behövs. Men att inte svara alls, ens med ett ”tack, vi återkommer” är inte acceptabelt. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Februari 2025
GDPR
|