NYA ÖSTIS
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT

Hur lång är en acceptabel svarstid?

9/2/2023

0 Comments

 
Bild
LEDARE 9.2.2023
 
Det dröjde länge innan två insändarskribenter fick svar på frågor det hade ställt via Nya Östis insändarspalt. Men nu kom svaret äntligen och vi tackar för det. 
 
Allting fick sin början då Nya Östis i slutet av september intervjuade Stefan Baumgartner. Han hade fått nog av att funktionshindrade inte längre kunde få taxiskjutsar lika smidigt som tidigare. När taxibolaget Taxi Helsinki efter konkurrensutsättning från den första september tog över förmedlingen av de dessa uppstod problem.  
 
Sedan dess har Stefan Baumgartner intervjuats också av andra tidningar och av Yle. Han har dessutom skrivit flera insändare som publicerats i Nya Östis. Nyligen ställde även Maria Slangus frågor som gäller denna serviceform. ”Det vore rimligt att inte bara Stefan Baumgartner utan alla vi invånare i Lovisa skulle få veta hur staden har ordnat det. Färdtjänsten borde väl kunna ordnas på ett fungerande sätt åtminstone nu då social- och hälsovården sköts av Östra Nylands välfärdsområde”, skriver Slangus. 
 
Under hösten var tystnaden total. Då borde Lovisa stad, kanske grundtryggheten i första hand, ha läst Nya Östis och svarat på Baumgartners frågor. Efter årsskiftet flyttades ansvaret för servicen till Östra Nylands välfärdsområde, och i dag får vi äntligen svar i insändarform av Max Lönnqvist som är välfärdsområdets direktör. 
 
Flödet av nyheter och åsiktsyttringar i olika medier är enormt i dag, så en viss förståelse kan vi ha för att svaret dröjde. Men dryga tre månader är ändå en ganska lång tid. Möjligtvis började det röra på sig i kulisserna efter att Nya Östis den 28 januari på nytt hade länkat till septemberartikeln på Facebook, och ställt frågan där i samband med inlägget. Finns det någon i ansvarsposition som kan svara på Baumgartners och Slangus frågor, undrade vi. 
 
Kanske det är så att vi måste börja använda sociala medier för att nå ut med våra frågor. Ett annat alternativ är att mejla insändarna till de personer som borde svara. 
 
Det här med kommunikation är inte alltid lätt, men det är oerhört viktigt att den som frågar får svar. Får du inget svar på till exempel ett mejl börjar du undra om det alls gått fram. Energi går åt till att fundera på saken och snart skickar du ett mejl till och frågar om det första kommit fram. Får du inte svar den gången heller är det inte konstigt om du känner dig nonchalerad. Den du vill nå anser att dina frågor inte är viktiga. 
​
Nya Östis har också i andra sammanhang, till exempel via korta nyhetsartiklar, bett om svar på frågor av bland annat stadens tjänstemän. I synnerhet då som vi inte har fått svar på mejl som vi har skickat. Sorgligt sällan har dessa upprop lett till reaktioner hos dem som borde ha svarat. 
 
Inom den kommunala förvaltningen lär en svarstid på två veckor vara acceptabel. Är frågan svår att reda ut kanske dessa veckor behövs. Men att inte svara alls, ens med ett ”tack, vi återkommer” är inte acceptabelt. (Carita Liljendahl/NÖ)

0 Comments



Leave a Reply.

    Kategorier

    Alla
    Kultur
    Ledare
    Nyheter
    Sport

    Arkiv

    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augusti 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augusti 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017
    Januari 2017

    GDPR

    Registerbeskrivning

Följ oss i sociala medier!

Kom inte tidningen till dig med posten ens på fredag?  Ring tfn 0400 411 061 eller mejla prenumeration@nyaostis.fi så reder vi ut saken med Posten och postar ett extra exemplar till dig. 

Grundad den 28 april 2015 – Utgivare Understödsföreningen för Nya Östis ​
Copyright © Nya Östis 2023
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT