LEDARE 31.3.2022
Ett drygt år återstår, sedan är det dags för Lovisa att ta emot bostadsmässans besökare. Mycket har gjorts i marknadsföringssyfte under de senaste åren och Lovisa har fått positiv synlighet. Den arkitektoniskt vackra byggnaden i trä, där Lovisa på andra orters bostadsmässor presenterat sig som kommande mässarrangör, är en av många fina satsningar. Utbudet av havsnära tomter, möjligheten att bygga flytande bostäder, hus med glasfasader och olika ekologiska lösningar är andra saker som har bidragit till synlighet för vår stad. En dagligvaruaffär byggs på området och på sikt kommer det ena att ge det andra. På fullmäktigemötet tidigare i mars gavs ett förslag om att marknadsföra Drottningstrandens bostadsområde för barnfamiljer och ge dem möjlighet att låta barnen gå i Tessjö skola. Det är absolut värt att ta i beaktande. Det är inte längre väg från centrum ut till byarna än det är från byarna till centrum då det gäller att skjutsa barn. På Facebook finns ett stort antal Lovisagrupper av olika slag och de har alla varierande syften. Varför inte där bilda en grupp som heter ”100 hyvää syytä muuttaa Loviisaan – 100 goda skäl att flytta till Lovisa”? Där skulle enbart positiva inlägg och konstruktiva idéer godkännas, eftersom det i dagsläget redan finns tillräckligt med gnäll och negativa inlägg i sociala medier. I gruppen skulle alla som bor ute i byarna kunna lyfta fram just den egna boningsortens förträfflighet. Varför har de bott hela sitt liv just i den byn eller varför har de flyttat från en annan ort till Liljendal, Pernå eller Strömfors? Istället för att tänka att allt som har med mässan att göra koncentreras till Lovisa centrum kunde byarna lyfta sin egen svans och marknadsföra sina aktiviteter. Långväga mässbesökare tillbringar troligen minst två dagar eller en längre tid i Lovisa och åker då gärna även ut på landet, förutsatt att de vet vart det lönar sig att åka. I byarna finns säkert även stugor och hus till salu, sådana som redan nu kunde marknadsföras via gruppen ”100 goda skäl att flytta till Lovisa”. Inom loppet av ett år kanske gruppen har samlat mer än tusen goda skäl att välja Lovisa. Det kan kännas bisarrt i dessa tider, då vi har krig i Europa, att trumma på för det som är positivt. Men framtidstro är det som vi behöver mer än något annat just nu. Att tänka positivt är inte detsamma som att blunda för eländet som omger oss. Nya Östis vill dra sitt strå till stacken då det gäller att marknadsföra Lovisa med alla dess byar. Det gör vi genom att skriva om allt som händer här och intervjua personer som bott här hela livet eller som har flyttat hit. Vår läsarundersökning visade att personintervjuer är något bland det mest uppskattade i vår tidning. Vi ska inte alltid fråga vad staden kan göra för oss, vilken nytta vi kan dra av Lovisa. Det är bättre att vända på steken och fråga vad vi kan göra för Lovisa, så att staden får den goda publicitet den förtjänar. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
December 2024
GDPR
|