LOVISA Det förblev oklart om den allmänna nödsignalen hördes på området Köpbacka-Räfsby-Varvet-Svenäs under senaste söndags trygghetsdag vid Köpbacka före detta småskola. Folk visste inte heller vad man skall göra då en nödsignal hörs.
– Av 66 svarande på vår enkät visste 25 inte vad man skall göra då en nödsignal hörs. Det blev också oklart om alla faktiskt hade hört den allmänna nödsignalen. Vi måste ta kontakt med räddningsväsendet, om det är så att nödsignalen inte hörs, säger föreningens viceordförande Kari Ryöppönen. I övrigt upplevs tryggheten som god, till och med som mycket god i Köpbacka och de andra byarna. Vägarnas skick föranleder dock bekymmer liksom svag belysning på dem. Tågtrafiken till hamnen upplevs av Svenäsborna som störande. – Ändock är det fråga om kanske högst tre tåg per dag, påpekar Ryöppönen. Som bot mot störande ljud har framkastats en fem meter hög ljudvall vid banan. Det är hamndirektör Tiina Vepsäläinen som har kommit med det förslaget. - En ljudvall delar i alla fall åsikterna. Vallen skulle ta bort ljudet, men samtidigt förstöra havsutsikten, förklarar Ryöppönen. Koldammet är en olägenhet som med jämna mellanrum tas upp i medierna. – I dag är det inte längre kol som körs till hamnen utan antrasit, som förekommer i större bitar. Det utgör inte ett lika stort problem som kolet, säger Ryöppönen. Trygghetskort Ett så kallat trygghetskort planeras för Köpbacka byaförenings område. På kortet skulle finnas uppgifter om viktiga telefonnummer, som det gäller att ha nära till hands om en olycka har skett eller är nära att ske. Ett förslag till trygghetskort finns på föreningens hemsida. Speciella frågor som kom upp vid enkätbehandlingen var till exempel Svenäsvägen. Vägen används som allmän väg trots att den är privat. Vägen har en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen, men ofta körs där fortare. För hög hastighet på områdets vägar nämns ofta som en olägenhetsfaktor att beakta.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2024
GDPR
|