LEDARE 5.10.2023
Det var säkert en och annan som hickade till i veckan då nyheten kom att Stockmannkoncernen planerade ett namnbyte till Lindex Group. Ett eventuellt byte av namn motiveras bland annat med att över två tredjedelar av omsättningen kommer från butikskedjan Lindex. Någon större oro för att namnbytet skulle påverka namnen på varuhuset torde det inte finnas. Bland annat Yle rapporterar att verksamheten i dem ska fortsätta under namnet Stockmann såsom också tidigare. Det blir alltså inte heller i fortsättningen något av att bestämma träff under Lindex klocka under Helsingforsbesök. Att nu ett av Finlands flaggskepp i varuhusvärlden är i blåsväder är inte heller någon nyhet men symptomatiskt på vad som grasserar både ute i världen och i Lovisa. Nämligen butiksdöden. Det här gäller förstås inte alla butiker men många av de så kallade stenfotsbutikerna har för tillfället stora problem. Butiksdöden påverkar såväl på grund av mindre skatteintäkter för kommunerna som en allt tråkigare stadsmiljö för oss invånare. Där det förr funnits små specialbutiker är det nu allt vanligare med mera kontorsmässiga verksamheter eller så står butikslokalen helt enkelt tom. En tumregel tycks vara att om det som saluförs är tjänster eller är något som inte kan inhandlas via webben är det bra. Om det handlar om en regelrätt produkt som också går att beställa på annats sätt kan det däremot innebära svårigheter för företagaren ifråga. Efter bostadsmässan meddelade ett flertal företagare i Lovisa att de av olika orsaker slutar med verksamheten. På sociala medier väckte det här förutom sorg över det krympande utbudet beklagligtvis också en del hånfulla kommentarer. Det här trots att företagarna nog gjort sitt bästa för att upprätthålla sin verksamhet. Hur stort butikernas utbud är och vad prisen på produkterna är påverkas av varje köp som görs i en annan stad, i stora snabbköp eller på webben. Det här är något som vi inte kommer ifrån. Det är länge sedan små specialbutiker blomstrade och det fanns en mjölkbutik i varje kvarter. Det går inte att förneka att förändringar är svåra att undgå. Men säkert är att innehavare till små stenfotsbutiker inte särskilt ofta kan tävla med utbudet i större enheter. För att butiksdörrarna också i fortsättningen ska förbli öppna behövs det kunder. Ingen företagare vill satsa både pengar och tid på att upprätthålla ett rikligt sortiment om det inte finns någon åtgång på varorna. En levande stadsmiljö med ett gott butiksutbud föds inte av sig självt utan det krävs också en insats av dem som bor i regionen. För stenfotsbutikers fortlevnads skull får vi hoppas att kunderna också här i Lovisaregionen gör det aktiva valet att även handla i hemstaden och få en fortsättning på den unika service bara småbutiker kan erbjuda. (Marit Björkbacka/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2024
GDPR
|