Taxisektorns problem fortsätter också i våra nejder. Rörelsehämmade med rätt till en specialutrustad taxi får ibland vänta länge på sin skjuts. Ibland dyker ingen bil upp. Efter ingången av september har kunder med specialbehov drabbats på många sätt.
LOVISA Från och med den första september är det taxibolaget Taksi Helsinki som ansvarar för kommunernas gemensamma beställningscentral för färdtjänster. Den nya beställningscentralen är gemensam för Askola, Lovisa, Sibbo och Borgå. Centralen sköter om persontransporter som grundar sig på socialvårdslagen och på lagen om service och stöd på grund av handikapp. En av de drabbade taxikunderna som är i trängande behov av flera transporter per vecka är rörelsehämmade Stefan Baumgartner (80). Varje vecka besöker han gymmet Fressi två gånger samt handlar matvaror. När taxibolaget Taxi Helsinki efter konkurrensutsättning från den första september tog över förmedlingen av de handikappskjutsar som staden beviljar uppstod problem. – Instruktionerna för transporterna blev helt annorlunda. Systemet med hur antalet resor räknas ändrades. Tidigare kunde jag åka med samma taxi och uträtta flera ärenden på samma gång, vilket kunde kräva upp till tre timmar. Nu kräver Taxi Helsinki att jag beställer skilt för varje etapp under resan, vilket leder till att min resekvot snabbt tar slut, säger Baumgartner. När NÖ:s utsände träffade Stefan Baumgartner i måndags hade den beställda skjutsen på förmiddagen inte levererats. – Den här månaden har samma sak inträffat tre gånger, och bara en gång har det kommit meddelande om utebliven taxi. Taxi Helsinkis system är komplicerat och bidrar till att tjänsten inte fungerar. Under ett besök på taxistationen i Lovisa får Stefan Baumgartners förslag att staden borde dra sig ur det system som nu råder kraftigt medhåll av företagarna Tom Granmark och Kaj Litmanen. – Tidigare kunde kunden ringa till vilken taxi som helst och få skjuts genom att visa upp Taxiförbundets kort. Det innehöll information om att personen var berättigad till handikapptransport för ett visst antal resor per månad. Det fungerade alldeles utmärkt i många år och inga klagomål kom in, säger Granmark. (Jan Heino&Marit Björkbacka/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 29 september 2022. Vill du prenumerera på tidningen? Här finns priser och kontaktformulär.
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
Kategorier
Alla
Arkiv
December 2024
GDPR
|