LEDARE 23.11.2023 Om drygt fyra veckor firar vi julafton. Även om högtidens ursprungliga budskap inte är kommersiellt kommer vi inte ifrån det faktum att månaderna före jul har stor betydelse för många företag. Det är nu som restauranger bokas för julfester, julklappar inhandlas och till julbordet köps en massa delikatesser. För företagarna är den stora frågan, hur ska vi nå ut med budskapet om vad vi säljer? Vågar vi lita på att nå den stora mängden via sociala medier eller drunknar vårt budskap i mängden? Ska vi istället satsa på en digital utgåva av en tidning eller på den traditionella papperstidningen? Nya Östis lät den här hösten göra en läsarundersökning med särskilt fokus på digitalt innehåll. Enkäten gjordes digitalt och sändes till drygt sjuhundra prenumeranter som uppgivit sin e-postadress. De svarande uppgav om de hör till gruppen under 30 år, 30–49 år, 50–65 år eller om de är 65-plussare. Resultaten från enkäten sammanställdes och gavs åldersgruppvis. Vi frågade bland annat ”Läser du dagstidningar digitalt, till exempel i telefonen, på iPaden eller på datorn”. Förvånansvärt många, hela 74 procent, av prenumeranterna i åldersgruppen 30–49 år svarade ”nej” på denna fråga. De som prenumererar på dagstidningar i enbart digital form fanns i åldersklassen 50 år och äldre. De som hade svarat att de läser och prenumererar på digitala tidningar fick också frågan ”Hur stor del av annonserna i de digitala tidningarna fastnar din blick på/läser du?” Hälften av prenumeranterna under femtio år svarade att de inte alls läser digitala annonser. En ganska stor grupp svarade att de läser en fjärdedel och några procent svarade att de läser hälften av annonserna i digitala tidningar. Nya Östis får ibland frågan varför vi inte har satsat på en digital tidning. Därför frågade vi i enkäten ”Vill du att Nya Östis ska utkomma även i digitalt format?” Mellan 44 och 61 procent i de tre åldersgrupperna svarade att papperstidningen räcker, medan 9–14 procent skrev att de absolut vill ha en digital utgåva. Eftersom enkäten gick ut enbart till dem som redan har Nya Östis vet vi förstås inte vad de som inte prenumererar på vår tidning anser. De kanske skulle prenumerera om vi fanns i digital form. Resultaten ger ändå en fingervisning om att vägen Nya Östis valt är den rätta för lokaltidningen just nu. Vi utesluter absolut inte digitala lösningar i framtiden, bland annat kan nästa steg vara att sälja lösnummer i digital form. Just nu vet vi att en annons i en lokal papperstidning verkligen syns. I Nya Östis läsarundersökning från hösten 2022 uppgav en tredjedel att de läser nästan alla annonser och sju av tio prenumeranter att de läser annonser som finns på pärmen. Nya Östis läses varje vecka av 5 700 personer. Den som annonserat i pappers-NÖ får också publicera samma annons i vår Facebookgrupp. Där når de även dem som inte prenumererar på tidningen. Gruppen har över 5 300 medlemmar. Låt oss satsa på och stödja det lokala i Lovisanejden och i Lappträsk. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2024
GDPR
|