NYA ÖSTIS
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT

Den digitala otryggheten

29/9/2022

0 Comments

 
Bild
Turen till affären ska kännas trygg, så att taxin kommer på avtalad tid och att service kan fås på modersmålet. Foto: Pixabay/Kevin Phillips
LEDARE 29.9.2022

​När och varför gick det så att tillgången på personlig service försämrades eller försvann helt och hållet? Vi lever i något som vi borde kunna kalla välfärdssamhälle. Ändå matas vi dagligen med nyheter om hur läget är till exempel inom vårdsektorn. Vårdarna upplever att deras arbete inte uppskattas och att de förtjänar högre lön. Deras rätt att strejka har ifrågasatts då patientsäkerheten står på spel. 

Nu har vi också taxiproblematiken. Nya Östis har i dag intervjuat personer som drabbats av den ändrade servicen. En ny beställningscentral för färdtjänst inledde sin verksamhet den första september. Kunderna finns i Askola, Lovisa, Sibbo och Borgå. Centralen har hand om persontransporter som grundar sig på socialvårdslagen och på lagen om service och stöd på grund av handikapp. Taksi Helsinki ansvarar för den gemensamma beställningscentralen. Transporten kan beställas genom att ringa, skicka textmeddelande eller mejl, eller genom att använda en applikation.
​ 
Det nya systemet har dessvärre inte fungerat klanderfritt. Ramarna för livet, som för en rörelsehämmad redan är snäva, har blivit ännu snävare. Livslusten har naggats i kanterna. 

Innan den nya beställningscentralen inledde sin verksamhet utgjorde butiksresan en guldkant i tillvaron för en rörelsehämmad person i Lovisa. Taxin anlände på avtalad tid och chauffören hade tid att gå in till affären och hjälpa kunden. Det nya systemet, som troligen var avsett att göra saker och ting smidigare, blev ändå en mardröm för många. Ibland kom taxin inte alls och då den kom skulle alla ärenden skötas snabbt. 

Bokningssystemet har visat sig ha brister, och brister finns också i språkkunskaperna. Service ges inte alltid på svenska. Persontransporter till och från affärer, apotek, gymnastikstunder och andra platser dit kunden vill åka, handlar inte om liv och död – men att få tala sitt modersmål borde ändå vara en rättighet för var och en. De som har olika handikapp och specialbehov måste få känna extra trygghet, både så att de vet att en beställd taxi kommer och att de kan få tala sitt modersmål. 

Dagens samhälle är väldigt långt digitaliserat och mycket kan skötas på ett smidigt sätt under vilka tider på dygnet som helst. Men digitaliseringen har också lett till att särskilt äldre personer, eller personer med minimalt digitalt kunnande, blivit marginaliserade. De är beroende av släktingars, grannars eller vänners hjälp, numera i otaliga olika ärenden. Utan identitetskort och bankkort med personliga koder, och en telefon dit verifieringsmeddelanden kan skickas, kommer vi inte långt. 

I den digitala världen borde allt vara möjligt, men tyvärr har mycket blivit omöjligt och därmed skapat otrygghet. Vi måste hitta den gyllene medelvägen där människan står i fokus och där det digitala är det hjälpmedel som det från början var ämnat att vara. (Carita Liljendahl/NÖ)
​
0 Comments



Leave a Reply.

    Kategorier

    Alla
    Kultur
    Ledare
    Nyheter
    Sport

    Arkiv

    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augusti 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augusti 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017
    Januari 2017

    GDPR

    Registerbeskrivning

Följ oss i sociala medier!

Kom inte tidningen till dig med posten ens på fredag?  Ring tfn 0400 411 061 eller mejla prenumeration@nyaostis.fi så reder vi ut saken med Posten och postar ett extra exemplar till dig. 

Grundad den 28 april 2015 – Utgivare Understödsföreningen för Nya Östis ​
Copyright © Nya Östis 2023
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT