LEDARE 26.1.2023 Nio veckor återstår till riksdagsvalet som avgörs söndagen den andra april. Förhandsröstningen pågår den 22–28 mars 2023. Tiden går fort, så med andra ord – snart är vi där. Någon större aktivitet har inte ännu förekommit då det gäller debatt och marknadsföring av kandidater. Några enstaka tillställningar med kaffe och dopp har arrangerats och nyligen annonserade Svenska folkpartiet i Nya Östis om sina träffar som ägde rum utanför några större dagligvaruaffärer. Således är kampanjerna igång men de lär få mera fart ju längre vårvintern framskrider. Det blir intressant att se var och på vilket sätt kandidaterna väljer att marknadsföra sig. Traditionellt via papperstidningar och med plakat längs vägrenarna, eller sätter de allt mer fokus på sociala medier? Att välja kanal kan inte vara lätt i dagens läge då det gäller att nå invånare i alla åldersgrupper. De äldre, som ofta är trogna väljare läser förmodligen ännu annonser i tidningar eller studerar gratisreklam. Men de är inte heller främmande för nyare former av marknadsföring, även om många uppger att de är trötta på att så mycket försvinner och rinner förbi i det stora digitala flödet, eller i värsta fall inte syns alls. En annan fråga är, hur intresserad är den yngre generationen av riksdagsvalet? Känns arbetet som utförs i granitborgen avlägset och främmande i de ungas vardag? Att överlag få människor i dag att känna sig delaktiga i de olika processer som i allra högsta grad påverkar deras liv är inte lätt. Bilden vi får av diskussioner och beslut via de stora mediekanalerna, till exempel i tv, beskriver ofta tvister och på vilket sätt olika partier är i luven på varandra. En sällsynt enighet fick vi ända glädjande nog uppleva under en kort tid då det gäller kriget i Ukraina och vilken hjälp Finland skulle bistå med. Det blev då inte ens bråk i frågan om att ta emot flyktingar, en fråga som annars splittrat partier. Vi vill gärna se mera enighet, mindre tjafs och bråk. Samtidigt talas det ofta om att vi måste få ha olika åsikter och de ska luftas, annars kan vi inte påstå att vi lever i en demokrati. Yttrandefriheten lyfts också fram som argument. Helt korrekt så, men det finns olika sätt att diskutera och vi kan bemöta varandra på ett korrekt sätt, agera i en konstruktiv anda. Då pandemin nu släppt sitt värsta grepp om oss är det åter möjligt att träffas öga mot öga på torg, i affärscentra och i cafeterior. Vi hoppas på aktivitet bland kandidaterna där, men också att de gör sig synliga med annonser i traditionell media och framför allt med insändare på debattsidorna. Nya Östis har som vanligt spalterna öppna, såväl för annonser som för insändare. Bägge noteras garanterat av läsarna, och den som har haft en annons i papperstidningen når också nästan 5000 medlemmar i vår Facebookgrupp där det är tillåtet att en gång sätta samma annons som funnits i tidningen. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2023
GDPR
|