NYA ÖSTIS
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT

Byråkratin både bra och besvärlig

3/11/2022

0 Comments

 
Bild
LEDARE 3.11.2022
 
Byråkrati används ofta i nedsättande bemärkelse. Men det finns byråkrati av flera slag, också nyttig, positiv sådan. Ursprungligen har ordet varit ett neutralt uttryck för den form eller struktur enligt vilken organisationer är uppbyggda. Byråkratin var avsedd att skapa ordning och reda, att få till stånd systematik. I den bemärkelsen behövs byråkrati.   
 
Idag tar vi till ordet mest när vi vill kritisera. Byråkrati tolkas som pappersexercis och ämbetsmannavälde, något som ingen vill ha. Och visst finns det utrymme för kritik av det statliga och kommunala, även om väldigt mycket idag är bättre än förr i världen. 
Flera projekt som går ut på att minska betungande byråkratiska förfaranden har pågått under de senaste åren exempelvis inom miljösektorn. Tyvärr har synliga resultat låtit vänta på sig. Ett praktexempel på besvärliga lovprocesser är de miljötillstånd som måste förnyas på gamla skjutbanor. En lagändring som trädde i kraft för några år sedan kräver detta. Innehavare av länge nyttjade banor ska fylla i en ansökan med tillhörande bilagor som omfattar ungefär åttio sidor. Nya krav på buller- och grundvattenundersökningar kan medföra kostnader på tusentals euro. Alla klarar inte av sådana utgifter. 
 
Till de goda exemplen på lättare byråkrati hör flera förfaranden som idag under vissa förutsättningar kan utföras online, såsom förnyande av pass och andra officiella dokument. Inget köande till polisen för att anhålla och sedan avhämta urkunden. Men det som då krävs är förstås en dator och kunskap att hantera den. 
 
Ett ofta framkastat påstående är att ”byråkraterna”, de stads- och statsanställda är alltför många.  Men är det så? De flesta av våra kommunalt anställda jobbar inom sjukvård, äldreomsorg, daghem och undervisning. Snarast råder det knapphet på personal inom flera av dessa sektorer. Inte heller de högre hierarkiska skikten i vår stadsbyråkrati verkar vara överdimensionerade. 
 
När ärenden ska handläggas av en myndighet vill vi undvika onödigt krångel och snabbt veta hur ett tillstånd ska fixas. Om det visar sig att det krävs ett dokument till, tycker vi att det är dålig service. Då är det bra att reflektera över varför detta behövs. Den enskilda handläggaren måste hålla sig till de lagar och regler som finns. Om de är onödigt besvärliga borde de reformeras av den som skapat sådana. 
 
I grunden strävar en organisation, också de statliga, efter att uppnå en rad mål på ett effektivt sätt. Som nation torde Finland höra till de minst byråkratiska, särskilt som våra lagar och regelverk utgår ifrån den enskilda människans rättigheter. Men visst stöter vi ibland på svåra paragrafer och komplicerade blanketter. Och när medborgaren försöker få svar på en fråga hävdar myndighetspersonen ibland att problemet hör till någon annan. Då lönar det sig att inte ge upp, utan hålla på sin rätt att få svar eller bli hänvisad till rätt instans.  (Jan Heino/NÖ)
 
0 Comments



Leave a Reply.

    Kategorier

    Alla
    Kultur
    Ledare
    Nyheter
    Sport

    Arkiv

    Mars 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    April 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augusti 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    April 2021
    Mars 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augusti 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Mars 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augusti 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017
    Januari 2017

    GDPR

    Registerbeskrivning

Följ oss i sociala medier!

Kom inte tidningen till dig med posten ens på fredag?  Ring tfn 0400 411 061 eller mejla prenumeration@nyaostis.fi så reder vi ut saken med Posten och postar ett extra exemplar till dig. 

Grundad den 28 april 2015 – Utgivare Understödsföreningen för Nya Östis ​
Copyright © Nya Östis 2023
  • Startsida
  • Lämna in material
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Understödsföreningen
  • Kontakt
  • AKTUELLT