LEDARE 13.10.2022 Frågan ”handlar du lokalt” aktualiserades i lördags då företagarföreningen arrangerade sin traditionella modeshow, den här gången i gamla Societetshuset. Inramningen var fin, såsom den också tidigare varit på restaurang Kapellet. Det här i sig visar vilket bra utbud av lokaler vi har med tanke på arrangemang av kommande julfester och andra evenemang. När en av modellerna, stadsstyrelsens ordförande Arja Isotalo, intervjuades av konferencieren framhöll hon att hon ibland får frågan var hon köper sina kläder. Med gott samvete har hon då kunnat svara att hon köper allt lokalt hemma i Lovisa, så långt det bara är möjligt. Hon brukar ställa motfrågan, ”var handlar du, varifrån är de kläder som du bär?” Ibland hör vi påståenden om att utbudet i Lovisa är för snävt. Och visst saknas fortfarande vissa produkter här. Men talar vi om det som visades på lördagens show – kläder, skor, allehanda accessoarer, makeup, blomsterarrangemang och inredningsprylar – då klarar sig Lovisa mer än väl i konkurrensen. Öppethållningstiderna har varit en annan sak som diskuterats. Kunde affärerna en gång i veckan ha kvällsöppet? Troligen inte helt omöjligt, men då bör också en stabil efterfrågan på tjänsterna finnas. Antagligen skulle det nya arrangemanget också kräva en viss tid att nöta in i medvetandet för kundkretsen. Att testa nya öppethållningstider bara då och då ger inte den kontinuitet som behövs. Då vi marknadsför Lovisa som en trivsam plats att flytta till finns det många aspekter att beakta. Lugnet och den fina naturen har vi, likaså bra utbud på allehanda tjänster i affärer och möjligheter till fritidssysselsättning. Kollektivtrafiken håller också på åter på att återhämta sig. Att flytta till en ny ort är ofta en lång och komplicerad process, som kan bli extra knepig för den som inte har koll på tjänster, fritidsmöjligheter och atmosfär. Det här försöker Raseborg stad råda bot på genom en marknadsföringskampanj som fått namnet Landskapskontoret. I den lottar staden ut en distansjobbsemester till tre personer, som får chansen att pröva på hur det är att arbeta i ett äkta landskapskontor och samtidigt njuta av Raseborgs mångsidiga miljöer och utbud. Staden vill visa att den är mer än en sommarstad, och presentkortet är därför inte giltigt under sommaren. På det sättet får de som testar Raseborg se den mera vardagsnära staden. Ungefär på samma sätt kunde också Lovisa marknadsföras. Allt är inte sommar, sol och hav med ett vimmel av människor och evenemang. Väldigt många skulle säkert uppskatta årstidernas växlingar här och den tvåspråkiga miljön. Modeshowens arrangörer utvärderar alltid i efterhand evenemangets plus och minus. Det som inte fungerade skalas bort och utrymme ges för nya idéer. Samma tänk ska vi ha då vi marknadsför Lovisa som besöksort och potentiell ny boningsort. (Carita Liljendahl/NÖ)
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
Alla
Arkiv
Oktober 2024
GDPR
|