LEDARE 11.5.2023 Rubrikens andra ord på tjugosex bokstäver får väl många att haja till. Det är långt och komplicerat. Men det här uttrycket tycks förekomma, använt av seriösa företag som vill ha reda på vad vi kunder tycker och vill. Efter ett besök i en butik kan också ett annat ord dyka upp i mobilen eller datorn, vilket låter som en dålig översättning, nämligen kundservicehändelse. ”Vad tycker ni om denna kundservicehändelse” frågas det? Enkäter och undersökningar riktade till kunder har blivit mycket vanliga. Vi blir titt och tätt ombedda att ge respons på ett inköp, en båtresa eller ett hotellbesök. Frågan är, hur långt ska vi tänja oss i att ge företagen en massa svar? Ibland kan de vara tidskrävande. Hur nyttiga är de? Det är inte enbart efter besök i en butik som firman blixtsnabbt återkommer. Samma gäller kontakter vi kunder har per telefon. När samtalet har avslutats kommer exempelvis bankens, butikens eller försäkringsbolagets frågor ofta bums, med ett pling! Tack för att du ringde oss! Hur sannolikt skulle du rekommendera vår service? Ge vitsord mellan noll och tio! Fick du ditt ärende uträttat genast? Kan du förklara närmare? Som kunder ska vi komma ihåg att det är vi som väljer om vi vill svara eller inte. Begäran om respons kan vara av olika slag. Företagen önskar ofta utreda kundkretsens preferenser för att bättre kunna planera sitt utbud. Många gånger kan de elektroniska enkäterna vara långa och kräva betydligt mera tid än vad som antyds när de droppar in. Då blir nog kunden lätt trött och låter bli att skicka svar. En annan typ av enkäter verkar vara avsedda att kartlägga den service eller den leverans som företaget har stått för, om någonting har gått snett och vilka förbättringar kunde göras. Generellt ska väl en sådan möjlighet till respons betraktas som något positivt. Vi får då en chans att förbättra varan som vi köpt och den behandling vi rönt. Och då kan vi också påtala ett bristfälligt bemötande. Det här under förutsättning att responsprocessen är allvarligt menad, att företagen tar emot resultaten, analyserar dem och, framför allt, gör de förbättringar som kunden önskar. Generellt är det skäl att tänka efter hur seriöst ett erbjudande om respons är, och om svar på frågor kan leda till en förbättring. Snabbköpen har ofta en feedbackapparat stående strax efter kassorna. Det går att trycka på ett brett leende ansikte eller ett med mungiporna neddragna, allt efter den upplevda servicen. Därtill ges ofta följdfrågor. Hur gedigen och rättvis bild av kundbetjäningen ger den här metoden? Den bästa responsen är väl ändå den som kunden ger direkt, exempelvis till personalen i butiken. Det är skäl att säga till om en livsmedelsförpackning är förskämd eller skjortan förstörts i första tvätten. Ofta är vi onödigt blyga. Och om en produkt inte finns tillgänglig tar affären oftast gärna emot önskemål och fogar den till sortimentet. (Jan Heino/NÖ)
0 Comments
Nya Europabladet ingick i Nya Östis som en bilaga torsdagen den 11 maj 2023.
Läs bilagan genom att klicka HÄR. Päivi Melamies och hennes dotter Pia Olanterä har en avslappnad attityd till moderskap och varandra. Intresset för mat, resor och kultur för dem samman. De delar upplevelsen av skilsmässor och frånvarande pappor. I förtroende och förståelse för varandra hittar de både likheter och olikheter dem emellan. LOVISA/HELSINGFORS Pia Olanterä och Päivi Melamies slår sig ned för att fundera på vad moderskap är och hur relationen dem emellan ser ut. − Jag har inte läst en enda bok om uppfostran, säger Pia Olanterä. Jag har aldrig funderat på om jag är tillräckligt bra. Jag är ju mamma oavsett. Hennes mamma Päivi Melamies är inne på samma spår. − Det är bara att göra sitt bästa, säger hon. (Marianne Nordström/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 11 maj 2023. Efter att ha drivit Forsby Café i 25 år har företagaren Markku Henkola börjat planera en försäljning av både fastigheten och själva verksamheten. Någon strikt tidtabell har han inte. PERNÅ Det ligger en hel del nostalgi över Forsby Café som byggdes på 1960-talet. Både det yttre med sina röda solgardiner och område för uteservering och inredningen med trevliga gamla foton skapar en bild av caféets sextioåriga historia. Kunderna besöker Forsby Café av många orsaker. Lovisabon Kaj Vilja, hör till stamkunderna och trivs på caféet. – Jag är ofta här på kaffe, som är fräscht och gott, inget uppkok på gammal sump! Här träffar jag bekanta och tittar på Formula i TV eller annat intressant på gång som visas på den stora skärmen, säger Vilja. (Jan Heino/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 11 maj 2023. I byn Malmgård kan man se tillbaka på bygemenskap och ett aktivt föreningsliv. Nu gäller en omställning där byn definierar sig på nytt. PERNÅ Vattnet forsar vid den gamla kvarnen ett stycke från Malmgård herrgård. På landsvägen intill kör långtradare och personbilar förbi. – Det ser så annorlunda ut nu jämfört med hur det var förr i tiden, säger byborna Synnöve Arola och Helmer Lindfors. Byn Malmgård består av Kuuskoski, Malmgård, samt Veckaby som ligger norr om herrgården. (Marianne Palmgren/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 11 maj 2023. Vill du läsa hela artikeln kan du köpa ett lösnummer eller prenumerera på Nya Östis som innehåller mycket lokalt material. Mera information finns här. Lösnummer kan köpas i Lovisa i K-Supermarket på Mariegatan, i S-market, i R-kiosken, hos Neste Ankkurituuli och i K-Market Seppäläntie. LOVISA Säsongens första och tredje seger blev det för FC Lovisas representationslag i division tre på fredagskvällen. Herrarna öppnade målkranarna ordentligt och besegrade Nouseva Laaka med 5–1 (3–0). Damerna spelade borta mot HIFK/2 och resultatet blev 1–3 (1–2). – Jag visste att det skulle lossna för oss i dag, säger en glad FC-tränare Joakim Forsström. Är otroligt nöjd med killarnas spel och nu fick vi bevisat att laget har hög kapacitet. Redan i den femte minuten gjorde Jesper Ek 1–0 och strax före paus satte han sitt andra mål. Däremellan hade Rasmus Ståhl fixat 2–0 efter en hörna. Nyförvärvet Nikita Sinitsyn svarade för 4-0-målet och Rambo Toto gjorde efter en målvaktsretur 5–0 när 65 minuter hade spelats. Matchen slutade alltså 5–1 och laget klev upp till sjätte plats i tabellen. FC:s damer har inlett serien strålande med tre raka vinster och fredagens målgörare blev Emilia Lassila, Lotta Mattsson och Josephine Starck. Ekenäs IF toppar tabellen med nio poäng, lika många har tvåan Lovisa. Fredagen den 12 maj kommer IF Gnistan till VBO-Arena och matchen börjar 18.30. (Benny Liljendahl/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 11 maj 2023 LEDARE 4.5.2023 Vårsolen värmer och vi kan notera flera vårtecken omkring oss. Efter det mörka vinterhalvåret vaknar allt åter till liv. Vi hinner och orkar med mera. Maj är en månad då det händer mycket för många. Jordbrukarna är ordentligt sysselsatta. I skolorna finslipas växlingar inför Stafettkarnevalen. Lärare och elever övar inför skolavslutningen. Just nu pågår även Nya Östis läsarresa efter en paus på några år. De efterlängtade sommarmånaderna är nu framför oss. Då sysselsätter vi oss med sådant vi inte ger oss tid till under andra tidpunkter på året, men det är viktigt att ha meningsfulla fritidsaktiviteter året om. En innehållsrik vardag är en förutsättning för välmående. Många har ett grundläggande behov av att få uppleva gemenskap och att vara delaktiga i något socialt sammanhang. En eller flera kära hobbyer kan ge en guldkant på vardagen. De kan ge en möjlighet att hämta andan, en motvikt till en annars inrutad och hektisk tillvaro. Att ha en meningsfull hobby är ett bra sätt att koppla av, öka sitt välmående och samtidigt stimulera sin kreativitet. Vi är aldrig fullärda, det finns alltid något nytt vi kan lära oss om vi ger tid och utrymme för det. När vi går utanför våra rutiner och lär oss något nytt är det som att använda en muskel som inte använts på länge. Det kan kännas krävande först, men när vi prövar att lära oss något nytt varje dag blir vi bättre på det. Under vinjetten “Min hobby” presenterar Nya Östis då och då olika personers hobbyer. Vill du berätta mer om din hobby och kanske inspirera någon annan, hör gärna av dig till oss på redaktionen genom att skicka e-post till redaktion@nyaostis.fi. Alla som vill lära sig nya färdigheter kan glädja sig åt det stora kursutbudet som bland annat medborgarinstituten erbjuder. Sammanlagt cirka 2 000 studerande deltog i Lovisa medborgarinstituts kurser under läsåret 2022–2023. Under det gångna läsåret erbjöd medborgarinstitutet totalt cirka 340 kurser varav drygt 250 förverkligades. Ännu fler kurser är på kommande nästa läsår. Tanja Lill-Smeds, tillförordnad rektor vid Lovisa medborgarinstitut, säger att framför allt motionsgrupperna intresserar många. Det är av stor betydelse att kurser av varierande slag även i fortsättningen ordnas på flera olika håll i bygden. Det ska vara enkelt och smidigt att kunna delta i en hobby som gärna arrangeras på ett nära avstånd till hemmet. Förutom att deltagarna lär sig nya färdigheter har kurserna även en social funktion. En meningsfull hobby oavsett livssituation är något som det lönar sig att ge sig tid åt. Det gagnar dig i längden. Kanske du känner dig redo att pröva något nytt? Våga utmana dig själv. Du kan bli överraskad. Det finns många olika sätt att växa och utvecklas. Att lära sig nya saker öppnar nya dörrar med nya möjligheter. (Anna Johansson/NÖ) I mitten av juni är det dags för Venla- och Jukolakavlen i Borgå. Då löper drygt 16 000 orienterare i skogarna i Ebbo. Mellan Venlakavlens start och Jukolakavlens sista möjliga målgång är det tjugofem timmar. ÖSTNYLAND Den 14 juni 2018 stod det klart att den östnyländska orienteringsföreningen OK Trian vunnit tävlingsarrangemanget för Venla- och Jukolakavlen för 2022. På grund av epidemin försköts tävlingarna med ett år framåt. Om drygt en månad är det äntligen dags för världens största stafettorienteringstävling att hållas i Ebbo, Borgå. Venlakavlen löps för 45:e gången och Jukolakavlen för den 74:e gången. Tävlingsledaren, orientaren och arkitekten Kalevi Ilonen från Lovisa är inte nervös. − Både Venla och Jukola sänds via Yle på vanliga kanaler, säger Ilonen. (Marianne Nordström/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 4 maj 2023. Såningstiden har börjat. Nu ska odlingsplaner omsättas i praktiken och kraven på stöd enligt EU:s gemensamma jordbrukspolitik beaktas. Lantbrukare Mikael Nygård funderar på olika miljöfrågor. LILJENDAL När Nya Östis utsände möter Mikael Nygård senaste torsdag vid hans i fjol ombyggda sädestork har ett efterlängtat vårregn börjat strila ner. Liksom hans rådgivare Maria Kalenius önskar Nygård regn efter en torr vår och därefter uppehåll för vårbruket. – Jag kanske inbillar mig, men det verkar som om de kraftiga regnen både vår och höst har förskjutits framåt. Kraftiga regn efter vårbruket har på senare år förstört broddarna när marken inte hunnit suga upp allt vatten och rotsystemen tagit illa upp. Och höstregn har inträffat till och med i januari, säger Nygård. (Jan Heino/NÖ) Läs mer i Nya Östis torsdagen den 4 maj 2023. Vill du läsa hela artikeln kan du köpa ett lösnummer eller prenumerera på Nya Östis som innehåller mycket lokalt material. Mera information finns här. Lösnummer kan köpas i Lovisa i K-Supermarket på Mariegatan, i S-market, i R-kiosken, hos Neste Ankkurituuli och i K-Market Seppäläntie. PERNÅ Räddningsverket i Östra Nyland tog i natt klockan 2.36 emot ett automatlarm angående en brand i Pernå kyrka. Den första enheten som nådde kyrkan kunde konstatera rökutveckling inne i kyrkan och alarmerande fler av räddningsverkets enheter till platsen.
Det visade sig att det brann i kyrkans elcentral. − Branden var begränsad till kyrkans sakristia. Själva kyrksalen är oskadd förutom rökutvecklingen, säger Timo Tuomainen, brandmästare. − MB/NÖ Läs mer i Nya Östis torsdagen den 4 maj 2023! . |
Kategorier
Alla
Arkiv
April 2024
GDPR
|